Isnin, 22 September 2014

EX NIHILO, NIHILO FIT Part 4 of 27



EX NIHILO, NIHILO FIT
Part 4 of 27
Pernah dengar tentang Pulau Socotra di Yemen? Betul ke Dajjal pernah menetap di sini? Tentu ramai di antara kita yang pernah mendengar tentang kisah Dajjal yang tinggal dan mempelajari banyak ilmu-ilmu hebat di sebuah pulau. Kalau tak pernah dengar tentang kisah ini, google jer la...
Kisah Dajjal juga ada disebutkan di dalam banyak hadith Rasulullah SAW. Di antara hadith-hadith ini, satu daripadanya menyentuh agak terperinci tentang keadaan Dajjal suatu ketika di sebuah pulau -http://tayibah.com/eIslam/Dajjal2.htm
Selaras dengan kisah Dajjal ini, Pulau Socotra yang terletak di selatan Yemen ini nampaknya memang amat berpotensi menjadi pulau yang diceritakan di dalam hadith Rasulullah SAW. Akan tetapi, kalau mengikut cerita daripada Maulana Imran Hosein pula (boleh didapati di Youtube dengan mudah), selepas Dajjal dibebaskan yakni sejurus selepas Rasulullah SAW wafat, Dajjal terus menubuhkan HQ Dajjal di Pulau Britain dan seterusnya mula mengukuhkan tapaknya di Eropah ( http://aku-macjay.blogspot.com/2011/06/membongkar-penampilan-dajjal-sebagai.html) ... kemudian berpindah ke Amerika Syarikat dan kini Dajjal sedang dalam proses berpindah HQ ke Israel di bandar Ludd sebelum akhirnya muncul secara fizikal di Jerusalem nanti. Beliau mengatakan, Dajjal dikurung di Pulau Britain.
Okay la... cukup la cerita pasal pulau Socotra. Berikut ialah link tambahan untuk maklumat lanjut Pulau Socotrahttp://muhdhazrie.wordpress.com/2011/08/08/keanehan-socotra-pulau-dajjaldajjalpulauabppalinghantumisteri/
Sekarang mari kita “side-track” untuk melihat satu persoalan. Bunyik nya begini:
Sebuah komputer moden boleh memproses maklumat-maklumat dengan amat pantas bergantung kepada “geliga” atau “processor” jenis apa yang dipasangkan kepadanya. Ianya jauh lebih pantas daripada otak manusia. Hal ini tentu sukar dinafikan. Walaupun demikian... mengapa dikatakan otak manusia lebih berkuasa daripada mana-mana komputer yang pernah dicipta?
Berbanding dengan otak manusia, “processor” komputer hanya mampu memproses maklumat-maklumat sahaja dan ia dikatakan tidak mampu berfikir. Boleh ke kita senang-senang kata begitu? Apakah perbezaan perbuatan memproses maklumat dengan perbuatan berfikir? Habis tu... “artificial intelligence (AI)” bagi sesebuah komputer tu apa benda? Bukankah sesuatu yang mempunyai “intelligence” dianggap sebagai mampu berfikir?
Setiap hari... sama ada kita suka atau pun tidak... kita kena berfikir. Macam-macam la benda yang difikirkan. Daripada sekecil-kecil benda sampailah benda-benda besar yang mungkin memberikan impak tinggi kepada kita atau masyarakat... tak henti-henti kita berfikir. Paling tidak pun kita mungkin kena fikir pasal cam mana nak bayar hutang, macam mana nak nampak kekal cantik menawan, hari ni nak makan apa, kenapa nasib kita selalu malang, macam mana nak majukan bisnes/karier kita, macam mana nak mengenakan orang, bila nak balik kampung, siapa kita nak undi, kenapa kena undi, kalau tak undi boleh ke tak, kat mana nak beli rumah, atau macam mana nak ngorat awek atau mamat yang kita suka... Ish ish... tak habis2 berfikir, berfikir dan berfikir.
Sedarkah kita, setiap kali berfikir, apa yang kita buat sebenarnya ialah bercakap dengan diri kita sendiri? Kalau tak percaya... cubalah fikirkan sesuatu dalam keadaan sedar yang kita sedang berfikir. Cuba camkan apa yang kita sebenarnya sedang buat...
Ya, sewaktu berfikir kita sebenarnya bertanya kepada diri sendiri dan kemudiannya, kita sendiri yang menjawab soalan tersebut. Bagi para saintis tak kira la saintis sekular ataupun tak sekular, hal ini dipanggil monolog. Dalam sehari... kita dikatakan membuat monolog beratus-ratus kali... malah bagi sesetengah orang mungkin bermonolog beribu-ribu kali.
Bila nak bermonolog atau berfikir... kita perlu gunakan bahasa. Ada orang berfikir dalam bahasa Inggeris... ada yang berfikir dalam bahasa Melayu... bahasa Cina... bahasa India dan sebagainya. Pendek kata, bermacam2 bahasa la yang kita gunakan sebagai medium kita berfikir atau bermonolog. Disebabkan hal ini, lahirlah pendapat yang mengatakan “the limits of my language are the limits of my world” atau “had penguasaan bahasa saya ialah had dunia saya”. Dengan kata lain, sekiranya penguasaan bahasa kita lemah... tak kiralah bahasa apa yang kita gunakan untuk berfikir, maknanya lebih terbataslah kebolehan kita untuk berfikir dalam memahami dunia yang kita diami ini. Betul ke kalau kita simpulkan begini?
Ada orang pula berpendapat, sesetengah bahasa itu lebih baik daripada bahasa-bahasa yang lain kerana ketepatan istilah yang dimiliki. Dikatakan bahasa-bahasa yang terbaik ialah bahasa Arab, Hebrew, Sanskrit dan Portugis. Jika hal ini benar, adakah ini bermakna... sesiapa yang berfikir di dalam bahasa-bahasa ini lebih mudah menguasai ilmu-ilmu dan dapat berfikir dengan lebih baik?
Sekarang cuba bayangkan mereka yang dilahirkan pekak dan bisu pula... Mereka membesar tanpa pernah mendengar dan mempelajari sebarang bahasa khusus. Bagaimanakah cara mereka berfikir? Sekiranya mereka belajar bahasa isyarat tangan pula, adakah setiap kali berfikir mereka akan melakukan monolog bahasa isyarat tangan di dalam minda mereka?
Persoalan lain yang juga timbul ialah... benarkah tiada cara lain untuk kita berkomunikasi atau berfikir melainkan bermonolog menggunakan bahasa? Tak bolehkah kita berfikir tanpa bahasa? Apa benda sebenarnya bahasa ini? Tidakkah anda dapat merasakan bahawa bahasa ini telah dikuatkuasakan ke atas manusia supaya ianya menjadi pagar atau lebih tepat lagi penjara bagi menghadkan fikiran kita sebagai manusia?
Pernahkah kita terfikir bahawa sewaktu kita berfikir... kita bermonolog ke atau sebenarnya kita bukan bermonolog dan dalam diri kita memang ada dua karektor atau lebih yang sentiasa berbual-bual di antara satu sama lain? Malah pernah kah anda merasakan yang di dalam diri anda ada bermacam-macam karektor yang bergilir-gilir mengambil alih menyuarakan kehendak dan fikiran masing-masing? Apakah sebenarnya yang sedang berlaku di dalam hal ini?
Ok... cukup dulu la yer. Nanti sambung lagi.
Wassalam - zulsegamat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CARA MENYELAMATKAN DIRI DAN BERJUANG DI ZAMAN GELAP, ZAMAN FITNAH DUHAIMA

Assalamualaikum. Bismillah CARA MENYELAMATKAN DIRI DAN BERJUANG DI ZAMAN GELAP, ZAMAN FITNAH DUHAIMA Sebagai seorang Muslim dan Muslimah, am...