IklanPercuma | Iklan Percuma Portal

EX NIHILO, NIHILO FIT Part 4 of 27



EX NIHILO, NIHILO FIT
Part 4 of 27
Pernah dengar tentang Pulau Socotra di Yemen? Betul ke Dajjal pernah menetap di sini? Tentu ramai di antara kita yang pernah mendengar tentang kisah Dajjal yang tinggal dan mempelajari banyak ilmu-ilmu hebat di sebuah pulau. Kalau tak pernah dengar tentang kisah ini, google jer la...
Kisah Dajjal juga ada disebutkan di dalam banyak hadith Rasulullah SAW. Di antara hadith-hadith ini, satu daripadanya menyentuh agak terperinci tentang keadaan Dajjal suatu ketika di sebuah pulau -http://tayibah.com/eIslam/Dajjal2.htm
Selaras dengan kisah Dajjal ini, Pulau Socotra yang terletak di selatan Yemen ini nampaknya memang amat berpotensi menjadi pulau yang diceritakan di dalam hadith Rasulullah SAW. Akan tetapi, kalau mengikut cerita daripada Maulana Imran Hosein pula (boleh didapati di Youtube dengan mudah), selepas Dajjal dibebaskan yakni sejurus selepas Rasulullah SAW wafat, Dajjal terus menubuhkan HQ Dajjal di Pulau Britain dan seterusnya mula mengukuhkan tapaknya di Eropah ( http://aku-macjay.blogspot.com/2011/06/membongkar-penampilan-dajjal-sebagai.html) ... kemudian berpindah ke Amerika Syarikat dan kini Dajjal sedang dalam proses berpindah HQ ke Israel di bandar Ludd sebelum akhirnya muncul secara fizikal di Jerusalem nanti. Beliau mengatakan, Dajjal dikurung di Pulau Britain.
Okay la... cukup la cerita pasal pulau Socotra. Berikut ialah link tambahan untuk maklumat lanjut Pulau Socotrahttp://muhdhazrie.wordpress.com/2011/08/08/keanehan-socotra-pulau-dajjaldajjalpulauabppalinghantumisteri/
Sekarang mari kita “side-track” untuk melihat satu persoalan. Bunyik nya begini:
Sebuah komputer moden boleh memproses maklumat-maklumat dengan amat pantas bergantung kepada “geliga” atau “processor” jenis apa yang dipasangkan kepadanya. Ianya jauh lebih pantas daripada otak manusia. Hal ini tentu sukar dinafikan. Walaupun demikian... mengapa dikatakan otak manusia lebih berkuasa daripada mana-mana komputer yang pernah dicipta?
Berbanding dengan otak manusia, “processor” komputer hanya mampu memproses maklumat-maklumat sahaja dan ia dikatakan tidak mampu berfikir. Boleh ke kita senang-senang kata begitu? Apakah perbezaan perbuatan memproses maklumat dengan perbuatan berfikir? Habis tu... “artificial intelligence (AI)” bagi sesebuah komputer tu apa benda? Bukankah sesuatu yang mempunyai “intelligence” dianggap sebagai mampu berfikir?
Setiap hari... sama ada kita suka atau pun tidak... kita kena berfikir. Macam-macam la benda yang difikirkan. Daripada sekecil-kecil benda sampailah benda-benda besar yang mungkin memberikan impak tinggi kepada kita atau masyarakat... tak henti-henti kita berfikir. Paling tidak pun kita mungkin kena fikir pasal cam mana nak bayar hutang, macam mana nak nampak kekal cantik menawan, hari ni nak makan apa, kenapa nasib kita selalu malang, macam mana nak majukan bisnes/karier kita, macam mana nak mengenakan orang, bila nak balik kampung, siapa kita nak undi, kenapa kena undi, kalau tak undi boleh ke tak, kat mana nak beli rumah, atau macam mana nak ngorat awek atau mamat yang kita suka... Ish ish... tak habis2 berfikir, berfikir dan berfikir.
Sedarkah kita, setiap kali berfikir, apa yang kita buat sebenarnya ialah bercakap dengan diri kita sendiri? Kalau tak percaya... cubalah fikirkan sesuatu dalam keadaan sedar yang kita sedang berfikir. Cuba camkan apa yang kita sebenarnya sedang buat...
Ya, sewaktu berfikir kita sebenarnya bertanya kepada diri sendiri dan kemudiannya, kita sendiri yang menjawab soalan tersebut. Bagi para saintis tak kira la saintis sekular ataupun tak sekular, hal ini dipanggil monolog. Dalam sehari... kita dikatakan membuat monolog beratus-ratus kali... malah bagi sesetengah orang mungkin bermonolog beribu-ribu kali.
Bila nak bermonolog atau berfikir... kita perlu gunakan bahasa. Ada orang berfikir dalam bahasa Inggeris... ada yang berfikir dalam bahasa Melayu... bahasa Cina... bahasa India dan sebagainya. Pendek kata, bermacam2 bahasa la yang kita gunakan sebagai medium kita berfikir atau bermonolog. Disebabkan hal ini, lahirlah pendapat yang mengatakan “the limits of my language are the limits of my world” atau “had penguasaan bahasa saya ialah had dunia saya”. Dengan kata lain, sekiranya penguasaan bahasa kita lemah... tak kiralah bahasa apa yang kita gunakan untuk berfikir, maknanya lebih terbataslah kebolehan kita untuk berfikir dalam memahami dunia yang kita diami ini. Betul ke kalau kita simpulkan begini?
Ada orang pula berpendapat, sesetengah bahasa itu lebih baik daripada bahasa-bahasa yang lain kerana ketepatan istilah yang dimiliki. Dikatakan bahasa-bahasa yang terbaik ialah bahasa Arab, Hebrew, Sanskrit dan Portugis. Jika hal ini benar, adakah ini bermakna... sesiapa yang berfikir di dalam bahasa-bahasa ini lebih mudah menguasai ilmu-ilmu dan dapat berfikir dengan lebih baik?
Sekarang cuba bayangkan mereka yang dilahirkan pekak dan bisu pula... Mereka membesar tanpa pernah mendengar dan mempelajari sebarang bahasa khusus. Bagaimanakah cara mereka berfikir? Sekiranya mereka belajar bahasa isyarat tangan pula, adakah setiap kali berfikir mereka akan melakukan monolog bahasa isyarat tangan di dalam minda mereka?
Persoalan lain yang juga timbul ialah... benarkah tiada cara lain untuk kita berkomunikasi atau berfikir melainkan bermonolog menggunakan bahasa? Tak bolehkah kita berfikir tanpa bahasa? Apa benda sebenarnya bahasa ini? Tidakkah anda dapat merasakan bahawa bahasa ini telah dikuatkuasakan ke atas manusia supaya ianya menjadi pagar atau lebih tepat lagi penjara bagi menghadkan fikiran kita sebagai manusia?
Pernahkah kita terfikir bahawa sewaktu kita berfikir... kita bermonolog ke atau sebenarnya kita bukan bermonolog dan dalam diri kita memang ada dua karektor atau lebih yang sentiasa berbual-bual di antara satu sama lain? Malah pernah kah anda merasakan yang di dalam diri anda ada bermacam-macam karektor yang bergilir-gilir mengambil alih menyuarakan kehendak dan fikiran masing-masing? Apakah sebenarnya yang sedang berlaku di dalam hal ini?
Ok... cukup dulu la yer. Nanti sambung lagi.
Wassalam - zulsegamat

EX NIHILO, NIHILO FIT Part 3 of 27




Part 3 of 27

"Mustika"? Apa benda tu? Lagu M. Nasir kah? Majalah Mustika kah? Jamu Mustika Ratu kah?

Mungkin ramai di antara kita yang tidak pernah mendengar tentang objek-objek yang dikatakan ajaib dan mempunyai khasiat yang hebat diberi gelaran "mustika". Tapi, mungkin ramai yang pernah mendengar istilah "geliga". Ya, "mustika" dan "geliga" ialah benda yang sama.

Bagi peminat atau pemburu "mustika" ini, tentu sahaja tahu "mustika" paling sering ditemukan dalam bentuk batu. Rupanya tidak semestinya cantik dan kadang-kadang sama sekali tidak cantik. Khasiatnya macam-macam... daripada pelaris, pemanis, pengasih dan kebal hinggalah dikatakan mampu membuka hijab pandangan disertai dengan kebolehan-kebolehan luar biasa lain.

Sebenarnya, "mustika" atau "geliga" ini adalah kebanyakannya berasal daripada pulau yang diduduki Dajjal. Kat mana pulau tu? Nanti la cerita. Di dalam “mustika” terkandung khasiat-khasiat, ilmu-ilmu dan kadang-kadang khodam yakni Jin yang sedia berkhidmat untuk kita. Jin tu apa benda pulak?

Bagaimanakah nak mendapatkan "mustika"? Di waktu akhir zaman ini... banyak "mustika" yang sengaja memunculkan dirinya untuk dikutip oleh manusia. Maknanya... tak payah susah-susah cari... dia datang sendiri. Tapi ramai juga yang bersungguh-sungguh mencarinya di dalam hutan, atas gunung, dalam gua dan tidak kurang pula yang menjalankan pelbagai upacara bagi memunculkan "mustika" ini.

Adakah salah di sisi agama Islam sekiranya percaya kepada kebolehan dan keajaiban "mustika"? Ramai yang mengatakan ianya tidak salah dan hanya menjadi kesalahan atau syirik jika kita menganggap ianya berkebolehan seperti Allah dan kita meminta daripada "mustika" seperti kita meminta daripada Allah. Tapi tak salah sekiranya kita menggunakan khasiat "mustika" sambil tetap memohon daripada Allah... boleh ke begitu? Tak berani saya nak menjatuhkan hukum... Saya rasa biarlah orang yang ahli sahaja yang mengeluarkan fatwa.

Bagi saya, adalah lebih baik kita berpegang kepada hakikat bahawa... "Hasbunallahu wa niqmal Wakil, niqmal Maula wa niqmanNashir"...

Menyambung cerita tentang "mustika" atau "geliga" ini, adalah satu anugerah Allah kepada Dajjal di mana dia boleh membuat "geliga" buatan sendiri. Ya... hebat sungguh ilmu yang Allah kurniakan kepada Dajjal ini.

Ish... banyak kali pulak dok sebut nama Dajjal ni. Siapa dia Dajjal? Daripada mana asal-usulnya? Nanti-nanti la yer... sekarang kita fokus kat cerita “mustika” atau “geliga” dulu.

Walaupun demikian, sama ada kita sedar atau tidak... "geliga" buatan sendiri oleh Dajjal ini boleh kita beli di shopping mall malah bersepah-sepah dijual di kedai-kedai tepi jalan. Aku ni pun dok bercakap sedap jer... aku sendiri pun membeli dan menggunakan "geliga" Dajjal ini.

Tetapi nama "geliga" yang dijual merata-rata ini tak la dipanggil "geliga"... mesti pakai nama komersial serta moden la... mesti pakai nama omputih. Al-maklum, di zaman moden ini, nama “mustika” atau “geliga” ni macam kuno sangat nak menyebutnya.

"Geliga" buatan Dajjal ini biasa kita dengar namanya iaitu "INTEL" dinamakan sempena perkataan "Intelligent"... biasa dengar ungkapan bagi orang yang intelligent iaitu "otak bergeliga" atau "tak sangka, ada geliga rupanya dalam kepala otak ko"... dan sebagainya. Pastu... banyak la jugak "geliga" lain yang dibuat tak guna nama INTEL... al-maklum OEM la katakan a.k.a. white label.

Di waktu akhir zaman ini, semua orang membawa atau mengguna "geliga" masing-masing dalam bentuk notebook, tablet PC, handphone dan pelbagai lagi smart devices.

Memikirkan perkara-perkara ini... rasanya tidak keterlaluan kalau dikatakan... silap-silap kita boleh jatuh syirik dengan mengharapkan rezki atau kekayaan daripada "geliga" Dajjal ini sekiranya kita terlupa rezki dan kekayaan hanya datang daripada Allah. Kita wajib meminta daripada Allah sahaja dan bukan kepada "geliga" yang kita beli di shopping mall ini.

On another note, cuba bayangkan kalau budak umur 3 atau 4 tahun dapat main Tablet PC macam iPad dan Galaxy Tab tu. Semua mender-mender yang dia mintak, Tablet PC boleh tunjukkan atau munculkan. Silap-silap bebudak kecik yang masih tak faham ni ingat Tablet PC tu macam Tuhan plak.... (hehehh...extreme thoughts... but it can happen).

Okay la. Nanti sambung lagi.

Wassalam - zulsegamat

EX NIHILO, NIHILO FIT ; Part 2 of 27

Part 2 of 27
Saya mulakan dengan terjemahan beberapa ayat suci Al-Quran seperti berikut:
“Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui” [QS,36:36]
“Dan Yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan” [QS,43:12]
“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah” [QS,51:49]
“dan Kami jadikan kamu berpasang-pasangan” [QS,78:8]
Selepas itu, mari kita lihat pula asal-usul perkataan “intelligence”. Perkataan “intelligence” asalnya di ambil daripada perkataan Latin “inter-lagere” yang bermaksud boleh membuat pilihan.
Nanti... nanti duluuuu.... Apa semua ni? Kejap cerita tentang terjemahan ayat2 suci Al-Quran... pastu tiba2 ajer... masuk pasal asal-usul perkataan “intelligence” pulak? Dah gila ke?
Bertenang ... bertenang... Ada sebab musababnya.... saya mohon maaf kalau intro begini membuatkan anda hampir hilang sabar... Saya faham perasaan anda... malah saya sendiri pun hampir hilang sabar sewaktu menulis nukilan ini.
Sekarang saya mohon untuk membuat penerangannya.
Setiap hari, tidak kira sama ada kita mahu atau pun tidak mahu... kita kena membuat beribu2 pilihan. Contohnya... apabila celik sahaja mata kita daripada tidur... kita sudah perlu memilih... nak bangun tidur ke atau nak sambung tidur? Kalau nak bangun tidur, nak terus mandi ke atau nak berus gigi dulu atau nak duduk2 dulu? Kalau nak sambung tidur pula... perlukah kita memasang semula “alarm clock” kita atau pun tidak? Dan begitulah seterusnya... tak henti2 kita kena membuat pilihan.
Dah siap berus gigi dan mandi... kena pilih pulak nak pakai baju merah atau baju biru? Nak sikat rambut belah tengah atau belah tepi? Nak pakai perfume Burberry atau perfume Bvlgari? Nak minum kopi atau teh? Nak makan terus atau nak makan di opis? Masih nak pergi kerja atau nak ambik MC? Ish...ish... tak sampai sejam kita bangun tidur... macam2 pilihan kita dah kena buat.
Sebenarnya... pilihan kita itu adalah berbentuk mudah sahaja. Kita hanya perlu memilih di antara “YA” atau “TIDAK”, “MAHU” atau “TIDAK MAHU”, “INI” atau “ITU”, “SUKA” atau “TIDAK SUKA”, “BOLEH” atau “TIDAK BOLEH” dan seterusnya.... ibarat sebuah komputer yang berfikir dalam bentuk binari yang berpasang-pasangan.
Komputer pun macam kita juga... hanya perlu memilih “1” atau “0”, “ON” atau “OFF”... itu sahaja. Akan tetapi, apabila beribu2 pilihan telah dibuat malah mungkin berjuta2 pilihan yang telah dibuat di dalam sehari, maka wujudlah pelbagai situasi kompleks yang kadang-kala kita rasa sukar untuk dihuraikan. Macam mana boleh jadi begini?
Sekarang anda sudah nampak, kaitan ayat2 suci Al-Quran tadi dan perkataan “intelligence”? Kita sebagai manusia yang dikurniakan "intelligence" tidak dapat lari daripada membuat pilihan daripada pasangan “1” atau “0” seperti sebuah komputer.
Ishhhh... kita ni sebuah komputer ke? Alam sejagat ni pun komputer jugak ke?
Kalau mengikut salah satu ajaran Melayu Kuno (ni kuno habis la ni... beribu2 tahun punya kuno ni), inilah intipati kehidupan manusia. Hidup kita tidaklah susah sebenarnya... hanya perlu memilih di antara dua perkara sahaja iaitu “PATUH” ataupun “ENGKAR”.... “1” ataupun “0”.
Sekiranya kita selami falsafah ajaran ini, kita akan dapat nampak bahawa kita tidak boleh hidup hanya dengan “PATUH” sahaja sepanjang masa... dan kita juga tidak boleh hidup dengan “ENGKAR” sahaja sepanjang masa. Kita perlukan kombinasi kedua2 pasangan ini... “PATUH” dan “ENGKAR”... “1” dan “0”. Kejap “PATUH”, kejap “ENGKAR”... baru la hidup kita akan menghasilkan makna dan mencapai sesuatu maksud. Maksud apa?
Setakat ini... adakah anda faham? Kalau tak faham... jangan sambung baca kerana anda akan semakin bertambah tidak faham nanti. Elok baca semula daripada awal Part 2 ini atau lebih baik... baca semula daripada Part 1. Kalau faham, takper... sila teruskan pembacaan anda...
Sekarang... cuba fikirkan soalan-soalan ini pula.
Adakah seekor ular sedar yang dirinya adalah seekor ular? Adakah sama kesedaran ular ini dengan kesedaran manusia? Adakah anda sedar yang anda sedang menjadi diri anda? Atau... Adakah anda sedar yang anda sedang menjadi diri orang lain dan bukan diri anda? Adakah anda sedar yang anda kadangkala “SEDAR” dan kadangkala “TIDAK SEDAR”. Ini pun satu lagi contoh pasangan yang tidak boleh dipisahkan.
Demikianlah... misteri kehidupan yang sangat asas ini pun kita tidak dapat faham lagi. Al-maklum... kita ni kadangkala “FAHAM” dan kadangkala “TIDAK FAHAM”.
Okay... cukup la rasanya setakat ini dulu. Sebenarnya, dialog2 atau kata2 di atas bukanlah hasil fikiran saya sendiri. Saya mendengarnya daripada seseorang yang dianggap tidak siuman oleh masyarakat kita. Ya... saya mendengarnya daripada seorang yang dianggap “gila” sewaktu saya sedang menunggu bas untuk pulang ke Segamat di Stesen Bas Muar. Pada masa itu, saya masih bersekolah si sebuah sekolah menengah berasrama penuh di Tanjung Agas, Muar.
Semenjak daripada peristiwa itu, setiap kali saya hendak pulang ke Segamat, saya akan mencari orang “gila” ini untuk mendengar kata2 nya. Pada saya... dia tidak gila.
InsyaAllah... bersambung lagi nanti.
Wassalam -zulsegamat

EX NIHILO, NIHILO FIT Part 1 of 27


Part 1 of 27
Lambat laun kita akan tiba juga di suatu ketika di mana kita akan berhenti dan bertanya... “Ini sahajakah kehidupan di dunia ini?” Dilahirkan di suatu tempat. Dibesarkan di suatu tempat. Pergi ke sekolah rendah, sekolah tinggi dan sekolah yang lebih tinggi (Kolej atau Universiti) di mana kita belajar sesuatu yang telah ditetapkan oleh suatu watak yang kita panggil “pihak berkuasa”.
Dengan pengetahuan yang kita telah susah payah timba ini, kita seterusnya dipaksa masuk pula ke alam pekerjaan dan mula bekerja bagi mendapatkan sesuatu yang yang dipanggil “wang”. Ya... kita telah diajar untuk merasakan wang amat penting untuk membolehkan kita meneruskan hidup. Semakin lama kita hidup, semakin banyak wang yang kita perlukan. Tidak boleh hidupkah tanpa wang? Kita tinggalkan dulu persoalan tentang wang dan kita tengok pula tentang sesuatu yang lain.
[Nota: Daripada Part 1 hinggalah Part 21 nanti... beginilah keadaannya. Kita akan meloncat daripada suatu hal kepada suatu hal yang lain sehinggalah tiba di Part 22 hingga Part 27 nanti, barulah kita boleh membuat perkaitan tentang semua hal yang meloncat-loncat ini]
Pernahkah kita terfikir... apa sahaja yang kita rasa kita kini tahu adalah datangnya daripada saluran-saluran yang telah ditetapkan. Ditetapkan oleh siapa?
Daripada program-program televisyen serta radio, kandungan buku-buku, kandungan majalah-majalah serta suratkhabar hinggalah kepada sukatan pembelajaran di semua peringkat sekolah yang kita lalui... ianya adalah dikawal serta ditetapkan oleh suatu makhluk, lembaga atau entiti yang tidak pernah kita kenali. Kita juga sukar untuk menolak hakikat bahawa apa yang diajarkan oleh ibubapa, guru-guru, pensyarah-pensyarah dan masyarakat sekeliling kita juga berasal daripada saluran-saluran yang telah ditetapkan ini sejak zaman berzaman. Ada juga yang mungkin bertanya... “bagaimana pula dengan internet?” Jawapannya tetap sama... kandungan internet pun asalnya ialah daripada saluran-saluran yang telah disebutkan sebelum ini.
Persoalan-persoalan perdana yang timbul di sini ialah... Ada kemungkinankah entiti berkuasa yang tidak kita kenali ini dengan sengaja telah menetapkan kandungan-kandungan serta saluran-saluran pengetahuan kita dengan tujuan-tujuan tertentu? Mungkinkah salah satu tujuannya ialah untuk menghalang kita daripada mengetahui sesuatu? Jika benar begitu... Apakah yang mereka tidak ingin kita tahu?
Seseorang pernah mengajarkan kepada saya... semua yang terkandung di dalam alam ini hanyalah asalnya daripada benang-benang halus yang bergetar. Benang-benang ini sangat halus sehingga tiada mikroskop yang cukup hebat untuk kita melihatnya.
Hanya benang-benang halus yang bergetar? Benarkah begitu?
Benang-benang ini pula dikatakan menerima arahan-arahan daripada suatu sumber kuasa yang memberikan “arahan-arahan suci (divine instructions)”. Apabila menerima arahan, benang-benang ini hanya berbuat dua perkara sahaja... benang-benang ini hanya tahu untuk kadang-kadang patuh dan kadang-kadang engkar. Itu sahaja kerjanya benang-benang ini. Benang-benang ini ada yang panjang menjalar dan ada pula yang hujungnya saling bersentuhan membentuk bulatan-bulatan.
Kebelakangan ini, saintis-saintis sekular telah mula mengakui kemungkinan bahawa benang-benang halus ini mungkin benar-benar wujud. Mereka memanggil kajian tentang benang-benang halus ini sebagai “Teori Benang”, “String Theory” atau “M-Theory”.
Sekarang cuba bayangkan... kita mempunyai kuasa membentuk benang-benang ini untuk menjadi apa sahaja yang kita suka. Ada yang kita arahkan untuk menjadi huruf “A”, “B”, “C” sehinggalah huruf “Z”. Daripada huruf-huruf ini kita boleh membentuk perkataan-perkataan yang kemudiannya boleh pula diatur menjadi ayat-ayat.
Sekarang cuba bayangkan pula, apa yang akan terjadi apabila ada benang-benang yang kita telah arahkan tadi engkar? Yang kita arahkan untuk jadi huruf “A” tiba-tiba engkar arahan dan menjadikan diri mereka huruf “H”. Yang kena jadi “B” tiba-tiba engkar arahan dan menjadikan diri mereka huruh “P”. Apa pula akan jadi kepada perkataan-perkataan serta ayat-ayat yang dibina daripada benang-benang yang engkar ini?
Baiklah... setakat ini dahulu. Tujuan nukilan EX NIHILO NIHILO FIT (Part 1 of 27) adalah untuk percubaan sahaja. Bagi anda yang merasakan ianya hanyalah mengarut atau tidak berfaedah... tidak mengapalah. Harap abaikan sahaja nukilan ini. Akan tetapi, bagi yang ada minat... InsyaAllah saya akan sambung tulis lagi bahagian-bahagian yang seterusnya bila ada mood nanti.
Wassalam - zulsegamat