Selasa, 14 Oktober 2014

EX NIHILO, NIHILO FIT Part 6 of 27



Setelah membaca Part 1 hingga Part 5, diharapkan kita sudah dapat menjawab secara kasar beberapa persoalan yang telah dibincangkan. Persoalan yang dimaksudkan ialah... Bagaimana cara manusia berfikir serta perbezaan di antara perbuatan berfikir dan perbuatan memproses maklumat? Mengapa baru sekarang “String Theory” didedahkan untuk tatapan umum? Mengapa sifat makhluk-makhluk ni tertakluk kepada keadaan kadang-kadang “patuh” dan kadang-kadang “engkar”? Mengapa hampir semua perkara diwujudkan secara berpasang-pasangan? Apakah itu geliga dan mengapa kini geliga boleh didapati dengan mudah di merata-rata tempat? Mengapa saluran-saluran maklumat pembelajaran serta berita kita dikawal ketat oleh “pihak berkuasa” dan entiti-entiti yang tidak kita kenali? Apakah itu wang dan mengapa US Dollar sangat berkuasa? InsyaAllah... semua persoalan ini akan dapat kita dekati dengan lebih rapat lagi menjelang akhir Part 6 ini.

Mari kita lihat tentang “emosi”. Dikatakan oleh ramai orang bahawa perasaan yang sentiasa dirasai oleh kita digelar sebagai emosi. Ianya dapat kita rasai dengan nyata tetapi pada masa yang sama kita tidak dapat menuding secara fizikal di manakah ia terletak. Emosi bukan dirasai oleh mana-mana deria kita yang lima itu. Emosi tidak dapat dilihat dengan mata, didengar dengan telinga, dihidu dengan hidung, dikecap dengan lidah dan dirasa dengan deria sentuhan di seluruh badan kita. Justeru, di manakah letaknya emosi?

Cuba fokus pada perasaan anda sebentar. Apakah emosi anda sekarang? Adakah ia menyenangkan atau tidak menyenangkan anda? Adakah anda sedang merasa gembira, bahagia, tenang dan nyaman? Atau... Adakah anda sedang merasa murung, bosan, marah, cemas dan takut?

Ok... sekarang penerangan akan mula berbunyi pelik. Kalau anda mula merasa emosi anda terganggu ketika membaca penerangan ini, elok hentikan dulu pembacaan anda sehingga anda dapat mengawalnya semula.

Emosi tidak dapat kita tuding kedudukannya kerana ia terletak di suatu realiti alam yang lain. Kalau anda memahami String Theory, anda akan dapati bahawa di peringkat asas sahaja terdapat 11 realiti alam yang wujud serentak. Tapi tak perlu la cerita panjang-panjang pasal String Theory ni sebab anda boleh dapati semua maklumat tentangnya di Internet.

Sifat emosi pula boleh diibaratkan seperti portal atau “gateway”. Dengan kata lain, emosi sebenarnya ialah sebuah pintu kepada diri anda. Sesiapa yang dapat mengawal emosi anda, dia akan dapat mengawal fikiran dan lima deria tubuh anda. Sukar untuk dipercayai?

Lihat sebuah komputer... bagaimanakah anda berkomunikasi dan memberi arahan kepadanya? Adakah anda menggunakan tetikus (mouse), papan kekunci (keyboard), skrin sesentuh (touch screen) atau kamera yang terpasang kepada komputer ini? Kalau semua ini tiada, terdapatkah cara lain yang dapat anda guna untuk berkomunikasi dan memberi arahan kepada komputer ini.

Lihat lagi komputer ini. Adakah ianya jenis yang ada skrin bagi membolehkannya memaparkan maklumat dan berkomunikasi dengan anda? Adakah ianya mempunyai “speaker” untuk ia mengeluarkan suara atau bunyi untuk anda dengari? Adakah ia mempunyai roda atau kaki yang membolehkan ia menggerakkan jasadnya? Apakah sumber tenaganya... bateri atau “power supply” yang menjalar kepada sebuah “power point”? Adakah ia mempunyai tuan punya? Adakah ia mempunyai jantina?

Gelaran komputer yang boleh berkelakuan seperti manusia dipanggil robot, cyborg atau humanoid. Bolehkah anda bayangkan robot yang boleh bergerak-geri seperti manusia? Ia boleh melihat, bercakap, mengecapi “taste”, menghidu bau dan merasa dengan “sensor” rasa... Pada pendapat anda, apakah yang akan membezakan robot begini dengan manusia? Ya, yang akan membezakan robot begini dengan diri kita ialah robot tidak ada emosi. Manusia ada emosi.

Sekarang diulang semula perenggan di atas untuk tatapan kita... < Sifat emosi pula boleh diibaratkan seperti portal atau “gateway”. Dengan kata lain, emosi sebenarnya ialah sebuah pintu kepada diri anda. Sesiapa yang dapat mengawal emosi anda, dia akan dapat mengawal fikiran dan lima deria tubuh anda. Sukar untuk dipercayai?”>

Masih sukar untuk dipercayai? Atau anda sudah mula dapat memahaminya?

Setiap kali kita merasai emosi yang negatif seperti murung, bosan, marah, cemas dan takut, ia bermakna ada sesuatu entiti atau makhluk yang sedang berusaha untuk “hacking” atau memecah masuk ke dalam fikiran kita. Kalau nak “hack” robot, kita tau macam mana nak buat... tidakkah begitu? Tapi kalau nak “hack” manusia macam mana?

Bagaimana? Semakin sukar untuk dipercayai?

Pada masa yang sama, stimulasi atau rangsangan luaran juga dikenakan kepada kita bagi mencetus emosi negatif. Rangsangan-rangsangan luaran ini boleh dijana dengan mudah melalui kewujudan “wang”. Dengan “wang”, ramai manusia dapat dikawal pemikiran mereka. Pada bila-bila masa emosi negatif dapat dicetuskan. Emosi negatif dapat dicetuskan dengan berita-berita di saluran-saluran TV, radio, akhbar, majalah dan internet. Dengan “wang”, manusia akan saling tipu-menipu dan saling mengkhianati sesama manusia. Ekonomi dapat dijatuhkan. Pendidikan dapat dicemarkan. Peperangan dapat dihasilkan.

Iklan-iklan di semua media pula akan menekan kita bagi membantu dalam mencetus emosi negatif. Iklan-iklan ini akan mengatakan... anda tidak cukup cantik, pakai la produk kecantikan ni. Anda gemuk, makan la ubat ni. Anda tidak cukup gagah di ranjang, makan la produk ni. Anda bodoh, masuk la universiti ni. Anda tidak mempunyai status yang baik, beli la kereta mewah ni. Anda tidak cukup wangi, beli la minyak wangi ni. Anda tidak cukup bergaya, beli la kasut dan jam tangan ni. Anda akan terus-terusan merasa rendah diri, sentiasa merasa hina, sentiasa ingin berlumba-lumba untuk jadi lebih kaya, lebih cantik, lebih mulia, lebih berstatus tinggi dan terus-terusan merasai emosi negatif.

Justeru, persoalan seterusnya ialah... bolehkah kita mengawal emosi kita supaya sentiasa positif? Apa kita nak buat bila tiba-tiba emosi negatif menerpa dan memeluk kita? Biasanya apabila kita bangun tidur pun... kajian menunjukkan 80% emosi kita adalah negatif. Pandai-pandai la yer... rasanya tak perlu la nak diceritakan panjang lebar bagaimana nak mengekalkan emosi yang positif.

Oh ya... kalau anda nak tau lebih lanjut tentang bagaimana emosi digunakan untuk mengawal manusia boleh google dengan katakunci mkultra, monarch butterfly, mind-controlled slaves dan montauk project. Anda mungkin terkejut dengan eksperimen-eksperimen yang mereka telah lama jalankan dan produk-produk (manusia-manusia) yang telah mereka hasilkan. Mereka boleh mengawal manusia-manusia ini untuk digunakan sebagai pembunuh, pelacur, perusuh, artis atau pemberontak. Google juga “Club of 27”.

Cukup dulu... nanti terganggu lagi pulak emosi kita InsyaAllah bersambung...

Wassalam – zulsegamat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CARA MENYELAMATKAN DIRI DAN BERJUANG DI ZAMAN GELAP, ZAMAN FITNAH DUHAIMA

Assalamualaikum. Bismillah CARA MENYELAMATKAN DIRI DAN BERJUANG DI ZAMAN GELAP, ZAMAN FITNAH DUHAIMA Sebagai seorang Muslim dan Muslimah, am...