Khamis, 1 Ogos 2013

APA ITU "SINGULARITY" ? : Roh [Part 5/7]




Mendengar permintaan daripada raja, Alnitak pun bangun sambil mengangkat cawan kosongnya. Kemudian ia berjalan perlahan2 dan berdiri betul2 di sebelah bejana kopi yang terletak berhampiran dengan raja 
(bagi yang tak pernah dengar perkataan “bejana”... ia adalah tong besar yang ada kepala paip tu la macam yang orang catering jamuan makan selalu dok pakai letak air minuman). Kemudian ia berpaling melihat kepada muka raja. Alnitak berkata... “mohon maaf tuan kerana telah menumpahkan air kopi herba saya tadi. Saya tahu, kopi herba seperti ini tentu teramat amat mahal harganya kerana amat tinggi mutunya”. Kemudian Alnitak pun memusing kepala paip bejana kopi tadi bagi mengisi cawannya kembali lalu meminumnya.

Kemudian Alnitak menyambung lagi... “tuan, bekalan kopi herba sehebat dan semahal ini tentu tidak disimpan di sembarangan tempat dalam istana... bukankah begitu? Tuan pula terlalu sibuk dengan seribu satu macam urusan Sunda Nusantara sehingga tuan sendiri lupa mengambil tahu di mana bekalan kopi herba ini disimpan walhal perkara2 ini pernah dimaklumkan kepada tuan oleh ketua pekerja2 dapur istana... bukankah begitu?” Raja mengangguk-anggukkan kepalanya tanda bersetuju. Alnitak berkata lagi... ”tuan, saya juga tahu yang cara2 untuk menyediakan kopi herba ini pun bukannya mudah. Mula2 pekerja dapur perlu merebus tiga jenis herba istimewa selama 3 hari 3 malam dengan menggunakan air istimewa yang diperolehi daripada mata air suci puncak Gunung Ledang. Selepas itu, kopi bermutu tinggi hadiah tahunan daripada Baginda Raja Sulaiman akan dimasukkan dan rebusan diteruskan selama 3 hari 3 malam pula. Semua yang perlu dilakukan ini mengambil masa 6 hari 6 malam lamanya dan semuanya ini pula hanyalah untuk menyediakan satu bejana kopi herba untuk diminum oleh kita bereempat hari ini. Inilah perbandingan2 yang saya akan gunakan untuk menerangkan persoalan2 tuan”.

Raja mengalih pandangannya kepada Mintaka dan Alnilam. Mereka hanya diam sahaja sambil memberi isyarat supaya raja meminta Alnitak meneruskan sahaja penerangannya. Raja berkata... “Wahai pendeta Alnitak, saya merasa amat hairan bagaimana pendeta boleh tahu semua perkara2 sulit tentang kopi herba istimewa ini. Saya sendiri pun kurang periksa. Tentang urusan simpanan bekalan dan penyediaanya pula hanyalah diketahui oleh ketua pekerja2 dapur istana sahaja dan saya sendiri memang telah lupa mengenainya. Namun begitu, pendeta tidak perlulah menerangkannya sekarang. Mohon pendeta meneruskan sahaja penjelasan tentang kedua-dua persoalan yang saya tanyakan mula2 tadi terlebih dahulu. Terangkanlah apakah itu roh, jiwa, nafs, nyawa dan minda. Kemudian ceritakanlah juga apakah dia athar”.

Alnitak menjawab... “Baiklah tuan. Saya cuba menerangkan kedua2 persoalan tuan sekaligus. Sekiranya saya bertanya kepada tuan di manakah letaknya bekalan kopi herba... tuan akan hanya mampu menjawab... ianya ada di dalam istana. Tapi tuan tidak tahu di bahagian mana letaknya bekalan kopi herba tuan di dalam istana. Sekiranya saya bertanya lagi di mana pula letaknya kopi herba yang telah siap disediakan untuk diminum... tuan pun tidak tahu menjawabnya pada hari2 biasa yang lain. Kecualilah kalau saya bertanya hari ini... boleh la tuan mengatakan kopi herba yang sedia diminum ada di dalam bejana kopi ini. Adakah tuan faham apa yang saya katakan setakat ini?” Raja segera mengiyakan kata2 Alnitak.

Alnitak menyambung lagi... “Adapun roh itu adalah ibarat perihal kopi herba ini. Saya sedar memang tiada perbandingan yang tepat. Akan tetapi bolehlah saya katakan perihal roh mirip2 begitu juga. Seperti kopi herba ini, roh pun memerlukan bahan2 istimewa untuk disediakan iaitu jiwa, nafs, nyawa dan minda. Cara2 menyediakan roh daripada bahan2 istimewa ini juga bukanlah mudah pada pandangan kita. Sekiranya saya bertanya kepada tuan di manakah roh tuan... tuan akan hanya mampu menjawab... ianya ada di dalam jasad tuan. Tapi tuan tidak tahu di bahagian mana dalam jasad letaknya roh tuan sendiri”. Alnitak kemudiannya mengulang lagi pertanyaannya seperti tadi... ”Adakah tuan faham lagi setakat ini?” Raja mengangguk2 sambil meminta Alnitak meneruskan penerangannya.

Alnitak kemudian berkata lagi... “Tahukah tuan bahawa jiwa, nyawa dan minda telah direbus di dalam athar selama 30 ribu tahun langit? Kemudian nafs dimasukkan dan rebusan disambung selama 30 ribu tahun langit lagi. Semuanya mengambil masa 60 ribu tahun langit sebelum ianya boleh menjadi roh. Kemudian, roh ini telah diajarkan tentang kejadiannya dan diambil kesaksiannya namun ibarat tuan juga... apabila roh dimasukkan ke dalam jasad maka lupalah dia tentang semua ini kerana terlalu sibuk dengan urusan dunia. Sebab itulah jika ditanyakan kepada tuan tentang roh tuan pada hari2 biasa tentulah tuan tidak dapat menjawabnya. Kecualilah sampai masa malaikat izrael datang mahu mencabut roh tuan daripada jasad... tatkala itu barulah tuan sedar dan ingat kembali. Cukupkah penerangan saya ini atau tuan suka kalau saya menyambung lagi?”

Raja mengerutkan dahinya dan berkata... “Pendeta Alnitak, sekarang ini terangkanlah lebih lanjut tentang jiwa, nyawa dan minda”. Alnitak segera menjawab... “Ini samalah halnya kalau tuan bertanyakan daripada mana asal usulnya 3 herba istimewa kopi herba ini... tentulah saya kena menyiasatnya terlebih dahulu dimulai dengan ketua pekerja2 dapur tuan. Adapun ketua pekerja2 dapur tuan pun belum tentu dapat membantu saya kerana sewaktu menerima bekalan herba2 ini pekerja2 gudang istana pula yang menguruskannya. Lalu saya menyoal pula ketua pekerja2 gudang istana dan mereka pun hanya mampu memberitahu siapa yang menghantar herba2 ini kepadanya. Begitulah seterusnya... memang panjanglah penyiasatan saya seolah2 tiada kesudahannya. Itu belum lagi tuan bertanya tentang periuk bagaimana digunakan di dapur untuk memasaknya dan bagaimana air mata air suci puncak Gunung Ledang diangkut ke istana”. Sambil tersenyum Alnitak menyimpulkan.... “memang seolah2 tiada kesudahannya kalau nak diungkapkan dengan kata2”.

Kelihatan raja sudah mula nampak bahawa persoalan yang dibangkitkannya tentang roh, jiwa, nafs, nyawa, minda termasuk athar memang teramat rumit untuk diterangkan hanya dengan kata2 dan bukanlah boleh dijelaskan dalam masa yang singkat. Maka raja pun berkata.... “Benar wahai pendeta2 sekalian... Itu belum pula saya tanyakan mengapa roh lupa kejadiannya bila dimasukkan dalam jasad, semuanya direbus di dalam apa, 1 tahun langit sama dengan berapa tahun di bumi ini, dan lain2 lagi. Maka beginilah Pendeta Alnitak... saya mula nampak sekarang. Maka bagaimanakah caranya saya dapat betul2 memahami semuanya ini? Adakah memang mustahil untuk saya memahaminya atau sebenarnya ada cara tertentu?” Alnitak pantas menjawab... “Ada! Cuma kalau tuan tidak keberatan, bolehkah kita menyambung perbincangan ini esok hari sahaja?” Raja tersenyum tanda faham yang ketiga2 pendeta itu kini kepenatan. Raja bersetuju untuk menyambungnya pada keesokan harinya pula.


Wassalam – Public Secret

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CARA MENYELAMATKAN DIRI DAN BERJUANG DI ZAMAN GELAP, ZAMAN FITNAH DUHAIMA

Assalamualaikum. Bismillah CARA MENYELAMATKAN DIRI DAN BERJUANG DI ZAMAN GELAP, ZAMAN FITNAH DUHAIMA Sebagai seorang Muslim dan Muslimah, am...