Khamis, 18 September 2014

EX NIHILO, NIHILO FIT ; Part 2 of 27

Part 2 of 27
Saya mulakan dengan terjemahan beberapa ayat suci Al-Quran seperti berikut:
“Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui” [QS,36:36]
“Dan Yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan” [QS,43:12]
“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah” [QS,51:49]
“dan Kami jadikan kamu berpasang-pasangan” [QS,78:8]
Selepas itu, mari kita lihat pula asal-usul perkataan “intelligence”. Perkataan “intelligence” asalnya di ambil daripada perkataan Latin “inter-lagere” yang bermaksud boleh membuat pilihan.
Nanti... nanti duluuuu.... Apa semua ni? Kejap cerita tentang terjemahan ayat2 suci Al-Quran... pastu tiba2 ajer... masuk pasal asal-usul perkataan “intelligence” pulak? Dah gila ke?
Bertenang ... bertenang... Ada sebab musababnya.... saya mohon maaf kalau intro begini membuatkan anda hampir hilang sabar... Saya faham perasaan anda... malah saya sendiri pun hampir hilang sabar sewaktu menulis nukilan ini.
Sekarang saya mohon untuk membuat penerangannya.
Setiap hari, tidak kira sama ada kita mahu atau pun tidak mahu... kita kena membuat beribu2 pilihan. Contohnya... apabila celik sahaja mata kita daripada tidur... kita sudah perlu memilih... nak bangun tidur ke atau nak sambung tidur? Kalau nak bangun tidur, nak terus mandi ke atau nak berus gigi dulu atau nak duduk2 dulu? Kalau nak sambung tidur pula... perlukah kita memasang semula “alarm clock” kita atau pun tidak? Dan begitulah seterusnya... tak henti2 kita kena membuat pilihan.
Dah siap berus gigi dan mandi... kena pilih pulak nak pakai baju merah atau baju biru? Nak sikat rambut belah tengah atau belah tepi? Nak pakai perfume Burberry atau perfume Bvlgari? Nak minum kopi atau teh? Nak makan terus atau nak makan di opis? Masih nak pergi kerja atau nak ambik MC? Ish...ish... tak sampai sejam kita bangun tidur... macam2 pilihan kita dah kena buat.
Sebenarnya... pilihan kita itu adalah berbentuk mudah sahaja. Kita hanya perlu memilih di antara “YA” atau “TIDAK”, “MAHU” atau “TIDAK MAHU”, “INI” atau “ITU”, “SUKA” atau “TIDAK SUKA”, “BOLEH” atau “TIDAK BOLEH” dan seterusnya.... ibarat sebuah komputer yang berfikir dalam bentuk binari yang berpasang-pasangan.
Komputer pun macam kita juga... hanya perlu memilih “1” atau “0”, “ON” atau “OFF”... itu sahaja. Akan tetapi, apabila beribu2 pilihan telah dibuat malah mungkin berjuta2 pilihan yang telah dibuat di dalam sehari, maka wujudlah pelbagai situasi kompleks yang kadang-kala kita rasa sukar untuk dihuraikan. Macam mana boleh jadi begini?
Sekarang anda sudah nampak, kaitan ayat2 suci Al-Quran tadi dan perkataan “intelligence”? Kita sebagai manusia yang dikurniakan "intelligence" tidak dapat lari daripada membuat pilihan daripada pasangan “1” atau “0” seperti sebuah komputer.
Ishhhh... kita ni sebuah komputer ke? Alam sejagat ni pun komputer jugak ke?
Kalau mengikut salah satu ajaran Melayu Kuno (ni kuno habis la ni... beribu2 tahun punya kuno ni), inilah intipati kehidupan manusia. Hidup kita tidaklah susah sebenarnya... hanya perlu memilih di antara dua perkara sahaja iaitu “PATUH” ataupun “ENGKAR”.... “1” ataupun “0”.
Sekiranya kita selami falsafah ajaran ini, kita akan dapat nampak bahawa kita tidak boleh hidup hanya dengan “PATUH” sahaja sepanjang masa... dan kita juga tidak boleh hidup dengan “ENGKAR” sahaja sepanjang masa. Kita perlukan kombinasi kedua2 pasangan ini... “PATUH” dan “ENGKAR”... “1” dan “0”. Kejap “PATUH”, kejap “ENGKAR”... baru la hidup kita akan menghasilkan makna dan mencapai sesuatu maksud. Maksud apa?
Setakat ini... adakah anda faham? Kalau tak faham... jangan sambung baca kerana anda akan semakin bertambah tidak faham nanti. Elok baca semula daripada awal Part 2 ini atau lebih baik... baca semula daripada Part 1. Kalau faham, takper... sila teruskan pembacaan anda...
Sekarang... cuba fikirkan soalan-soalan ini pula.
Adakah seekor ular sedar yang dirinya adalah seekor ular? Adakah sama kesedaran ular ini dengan kesedaran manusia? Adakah anda sedar yang anda sedang menjadi diri anda? Atau... Adakah anda sedar yang anda sedang menjadi diri orang lain dan bukan diri anda? Adakah anda sedar yang anda kadangkala “SEDAR” dan kadangkala “TIDAK SEDAR”. Ini pun satu lagi contoh pasangan yang tidak boleh dipisahkan.
Demikianlah... misteri kehidupan yang sangat asas ini pun kita tidak dapat faham lagi. Al-maklum... kita ni kadangkala “FAHAM” dan kadangkala “TIDAK FAHAM”.
Okay... cukup la rasanya setakat ini dulu. Sebenarnya, dialog2 atau kata2 di atas bukanlah hasil fikiran saya sendiri. Saya mendengarnya daripada seseorang yang dianggap tidak siuman oleh masyarakat kita. Ya... saya mendengarnya daripada seorang yang dianggap “gila” sewaktu saya sedang menunggu bas untuk pulang ke Segamat di Stesen Bas Muar. Pada masa itu, saya masih bersekolah si sebuah sekolah menengah berasrama penuh di Tanjung Agas, Muar.
Semenjak daripada peristiwa itu, setiap kali saya hendak pulang ke Segamat, saya akan mencari orang “gila” ini untuk mendengar kata2 nya. Pada saya... dia tidak gila.
InsyaAllah... bersambung lagi nanti.
Wassalam -zulsegamat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CARA MENYELAMATKAN DIRI DAN BERJUANG DI ZAMAN GELAP, ZAMAN FITNAH DUHAIMA

Assalamualaikum. Bismillah CARA MENYELAMATKAN DIRI DAN BERJUANG DI ZAMAN GELAP, ZAMAN FITNAH DUHAIMA Sebagai seorang Muslim dan Muslimah, am...